geluid dat niet mag

Vragen en oplossingen die te doen hebben met electronica, zowel moderne alsook buizen e.d.

Moderators: robin, Frank Bonte

Re: geluid dat niet mag

Berichtdoor KT88 op 11 jul 2009, 18:39

Hi Jeroen,

Helaas weet ik daarvan ook niet zo veel meer dan jij.
Ik werk wel samen met de mensen die de vdH ontwikkeling hebben "doorgetrokken", ik doe de electronische aanpassingen en de voorbereidingen.
Hoe de materialen vorden behandeld en waarmee dat gebeurt weet ik ook niet, dat is voorbehouden aan de "uitvinders" en met die taakverdeling ben ik tevreden.
Ook bij mij zit die angst diep, ik heb zelf al terugwerking ondervonden van "gewone" electronische modificaties.
Ik legde er teveel van mijzelf in, zeg maar. Dat had tot gevolg dat ik uitgeput of zelfs ziek raakte na elke modificatie die ik voor anderen uitvoerde.

Het is WEL zo dat als je enigermate gevoel hebt voor de materie, je zelf al een hoop kunt doen aan je apparatuur.
Zo zou je kunnen pendelen om de "juiste" onderdelen en oriëntatie te bepalen als je bijv. een (buizen)versterker bouwt of een CD speler modificeert.
Om 1 of andere reden hoef ik niet te pendelen, ik "weet" wat ik wel en niet moet gebruiken in bepaalde toepassingen en dat is denk ik niet aan te leren.
Er zit ook een stuk ervaring in vermoed ik (zit al bijna 30 jaar met mijn neus en soldeerbout in de audiodoosjes), maar dat is zeker niet alles.

Overigens staat er her en der in den lande een aantal van die vdH/gehakt sets uitgezet, verreweg de meeste eigenaars zullen je graag eens uitnodigen voor een luistersessie (en ja, dat kan ook hier bij mij).

Begrijp ik nou goed dat er ook een 'originele' vdH set is van iemand hier op dit forum?
Dat vind ik zeer interessant en zou ik graag eens horen.
KT88

Berichtdoor JeroenConn op 11 jul 2009, 19:21

Hi Sander,

Ok, jij bent meer de techneut van het team dus.

VdH heeft wel eens een lezing gegeven bij de 0.energie groep en vervolgens is dat binnen de groep opgepakt.
Er bestaat nu een 'geordend geluidsinstallatie' die door leden van de groep is gebouwd. Het is dus niet echt een orginele vdH installatie maar wel vdH geinspireerd.
Deze installatie is in principe thuis te beluisteren. Als het goed is komt die installatie ook nog een keer mijn kant op maar daar moet ik nog eens achteraan.

Ik heb kort met de bouwer (Luc) gesproken en weet van het uitpendelen van onderdelen.
Het pendelen is een meetmethode om onderdelen te selecteren, eigenlijk om te kijken of ze goed behandeld en/of afgestemd zijn.
Dat schijnt op deze manier heel nauwkeurig te kunnen. Maar ja, het staat los van de behandeling zelf.
Heb zelf nog geen ervaring met het pendelen.

Ik zou graag eens jouw installatie willen horen. Ik stuur je wel een PM.

Groet, Jeroen
JeroenConn

Berichtdoor m44 op 15 jul 2009, 10:11

je ziet het goed jeroen.
1 van de grote vragen is "hoe weet je wanneer je genoeg weet"om te gaan experimenteren :wink:

de beide heren op het audio forum zijn in close contact geweest met vd heide zelf. de materie is ze eigen gemaakt. echter zelfs henrie heeft het nooit op die wijze voor elkaar gekregen dat het 0 terugwerking op hem had.
in een tijdspanne van ommenabij 20 jaar is ze het gelukt dit te doen. maar ook nu bevinden ze zich (zoals ze zelf zeggen) in een experimentele fase waarbij iedere verandering in het proces zeer voorzichtig word doorgevoerd en bekeken .ervaren word of er terugwerking optreed.

vd heide heeft voor de nulpunt energie groep dus wel een lezing gehouden maar zonder de kennis die is opgedaan voor voorkomen van terugwerking.

ik hoop ook dat dat besef aanweizg is bij degene die installaties modificeert want de rekening zal niet in euro's betaald worden :(
deze "zegen"komt letterlijk met een "vloek"

zo is het ook duidelijk wat dit fenomeen doet met mensen. het zet zelfs vrienden tegen elkaar op op fora's. mijn post die hier al maanden stond word ineens tegen mij gebruikt.
mensen met slechte bedoelingen komen erop af, uit op eigen gewin. de sfeer op het forum waar sander en ik zaten is erg grimmig geworden. in ieder geval wanneer dit onderwerp ter sprake komt.
jaloezie, angst nieuwsgierigheid en genot loopt door elkaar heen
m44

Berichtdoor Henjo op 31 dec 2009, 13:42

Een mooi overzicht van audio tweaks vind je op: http://www.kempelektroniks.nl/General/Tweaks.aspx

Sinds enkele jaren gebruik ik een apparaat om de CD's te demagnetiseren. Het apparaat heet 'Acoustic Revive RD-3'. Voorheen werd het apparaat onder de naam Furutech geleverd. Zie ook: http://www.acoustic-revive.com/english/rd3/rd3_01.html

Het effect van demagnetiseren varieert van 'niet of nauwelijks merkbaar' tot 'een zeer duidelijke verbetering'. Soms is er een verschil, waarbij je niet kunt zeggen of het nu beter of slechter is geworden, hooguit 'anders'. Per CD is het dus effect anders. In de meest succesvolle gevallen verdwijnt er als het ware een gordijn dat op het geluid ligt en wordt de plaatsing en diepte beter. Ook de scherpe kantjes ['grain'] verdwijnen. Het geluid wordt minder rommelig en wat frisser.

In high end land kun je eenvoudig duizenden Euro's uitgeven, hetgeen niet altijd een verbetering oplevert. Dit apparaat kost circa USD 400 / € 400 en is de prijs zeker waard. Ik heb 3 audio vrienden die het apparaat ook gebruiken en de verbeteringen kunnen bevestigen.

Voor wie nog twijfelt, zie ook: http://www.ultraaudio.com/equipment/aco ... 3_rio5.htm
[waarbij ik dan aanteken dat audio tests vaak minder onafhankelijk zijn dan wij denken]
Henjo

Berichtdoor m44 op 18 maart 2010, 14:52

de magnetiseren staat echter compleet los van vd heide.

mijn ervaring ermee is dat het voor mij weinig doet of twijfelachtig verbeterd.

de heide techniek hoor ik direct zodra ik bij iemand binnenloop die het heeft toegepast.

de set van KT is idd een prachtig geslaagd voorbeeld van een vd heide set. feitelijk is het al geen vd heide set meer maar een doorontwikkelde versie ervan.

grappig is dat ik via een site die dieper ingaat op actueel "space wheater "kan zien of mijn set goed zal klinken. of in ieder geval heb ik die indruk.

groet
m44

Vorige

Keer terug naar Electronica